تفاوت سونا خشک و سونا بخار

تفاوت سونا خشک و سونا بخار

تفاوت سونا خشک و بخار

در سونای خشک، درجه حرارت بین ۸۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد است. ولی در سونای تر بندرت از ۵۰ درجه تجاوز می کند. سونای بخار حداکثر درجه رطوبت را دارد.به علت اختلاف در میزان رطوبت هوا سونای تر بعد از سونای خشک پیشنهاد می شود.

سونای خشک

تعرق در این سونا نسبتاً مناسب است، کمک به دفع سموم تجمع یافته زیر پوست، افزایش گردش خون و دمای بدن می نماید و همچنین باعث باز شدن منافذ پوست می گردد، استفاده از این نوع سونا هفته ای یک الی دو بار برای سلامت انسان بسیار مفید است.

تاریخچه سونای بخار گرم

 هزاران سال است که از حمام بخار گرم که معروف به حمام فنلاندی یا رومی است به عنوان وسیله ای که کاهنده استرس و گرفتگی و درد عضلات و افزاینده گردش خون و همچنین ایجاد شادابی و لطافت پوستی و تصفیه سموم است استفاده می شود.

 فواید سونای بخار گرم

با توجه به مشغله های کاری و فکری در جهان مدرن و ماشینی و کمبود زمان و مکان و بعد مسافت جهت ورزش و استفاده از سونای عمومی ، سونای سیار خانوادگی این امکان را به شما می دهد که در کوتاهترین زمان و کمترین مکان از این وسیله استفاده کرده و فواید بسیار زیاد بشرح  زیر را وارد زندگی کرده و تجربه کنید:

۱- تحریک کردن گردش خون و جلوگیری از بیماریهای قلبی و عروقی

۲- کمک به بهبودی سیستم خونی و آماده سازی قلب برای کار بهتر

۳- افزایش متابولیسم بدن

۴- کاهنده چربی بدن و ایجاد تناسب اندام

۵- کاهش تونیسیته عضلانی و ایجاد شلی در عضلات

۶- کاهش خستگی عمومی بدن و کاهش خستگی عضلانی

۷- کاهش درد مفاصل و عضلات

۸- ایجاد نظافت و لطافت پوست و تغذیه بهتر آن

۹- خروج سموم بدن از طریق پوست

۱۰- کاهش بیماریهای سیستم تنفسی

۱۱- بهبود وضع تنفسی و افزایش تبادلات گازهای خونی در ریه

۱۲- بهبود وضعیت عمومی بدن و ایجاد شادابی در بیداری و آرامش در خواب.

شرح فواید حمام بخار گرم

۱- قلب و عروق

بخار گرم با افزایش گردش خون و کاهش تونیسیته عضلات جدارعروق موجب بهبودی در گردش کل حجم خون شده و خون را تا دورترین و باریکتر ین عروق خونی در بدن رسانده و تغذیه بهتر را در اندامها و بافتها شامل میشود.

۲- عضلات و مفاصل

بخار گرم بعد از کار سخت روزانه می تواند موجب کاهش گرفتگی عضلات شده و استرس فیزیکی وارده به بدن را کاهش دهد و با ایجاد نرمی در مفاصل موجب کاهش درد مفاصل میشود.

حمام یا سونای بخار گرم میتواند به بیمارانی که دردهای عضلانی ، عصبی یا درد مفاصل دارند کمک کند و در بیماریهایی چون آرتر وز ، کمردرد های مزمن ، گرفتگی عضلات به هر دلیل قابل استفاده می باشد.

۳- وزن و تناسب اندام

سونای بخار گرم با افزایش هسته مرکزی بدن و افزایش متابولیسم موجب شکسته شدن سلولهای چربی می شود،به طوری که در هر ۲۰ دقیقه حمام بخارگرم  ۴۰۰ تا ۵۰۰   کالری انرزی مصرف می شود و استفاده مکرر آن ( روزی یک بار) می تواند کاهش وزن قابل ملاحظه ای را به دنبال داشته باشد.

۴- پوست ،نظافت ، لطافت و سم زدایی

پوست بزرگترین ارگان بدن بوده که کار تصفیه سموم آن فراموش شده

است . در صورتیکه عمل تعریق می تواند در دفع سموم اثرات سود بخشی شبیه کلیه ها و یا روده داشته باشد.

عرق درمانی یک روش عالی قدیمی است و تعریق می تواند بسیاری از آلاینده های محیطی ناشی از زندگی پیچیده امروزی و همچنین سمومی که بطور طبیعی در بدن تشکیل شده اند  از طریق پوست خارج کند.

بخار گرم می تواند با باز کردن منافذ پوستی  و مرطوب کردن سطح پوست و همچنین با افزایش گردش خون پوستی موجب تغذیه بهتر و لطافت و نظافت و شادابی پوست شود.بعد از استفاده از سونای سیار مرطوب خانوادگی لطافت پوست را در سطح پوست بدن و صورت احساس می کنید.

۵- تنفس و تبادلات گازهای ریوی

مجاری تنفسی فوقانی و تحتنانی بدنبال استنشاق بخار گرم ومرطوب  بازتر شده  تنفس راحتترمیگردد و با گرم شدن عروق ریوی افزایش تبادلات گازی بهتر صورت مگیرد .

بخار گرم موجب کاهش سینوزیت ، برونشیت ، آسم و دیگر بیماریهای ریوی شده وهمچنین تمیزی و لطافت مجاری را باعث میشود.

با باز کردن زیپ نزدیک یقه می توانید بخار گرم را استنشاق کرده و از این مهم لذت ببرید

۶- آرامش و شادابی عمومی و خواب بهتر

بخار گرم یک روش عالی برای کاهش تنش های روحی و روانی وارده به بدن در طول روز بوده و در سطح عضلات ، مفاصل ، عروق و اعصاب محیطی ایجاد می کندو یک آرامش نسبی در کل بدن بو جود آمده که موجب شادابی و کاهش افسردگی در بیداری شده و همچنین خواب را آرام و عمیق کرده و وضعیت خواب را بهتر می کند و شادابی و سر حالی را در روز بعد می توان تجربه کرد.

فواید سونای خشک و بخار

عرق کردن هنگام ورزش به اندازه و تأثیر سونا جهت حذف سموم نمی باشد زیرا هنگام ورزش فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک مانع حذف سموم می شود. همچنین با ورزش کردن انرژی زیادی صرف می شود و میزان تعرق هنگام ورزش به نسبت سونا بسیار کمتر است. ورزش مزایای خود را برای سلامتی انسان دارد اما تعرق هنگام ورزش به منظور دفع سموم خیلی موثر نمی باشد.

راههای تنفسی بازتر می شوند. تنفس بهتر و راحت تر انجام می شود و میزان دریافت اکسیژن بر اثر تاثیرهوای خشک و گرم بیشتر می شود به دلیل تغییرات سریع درجه حرارت، انعطاف پذیری (الاستیسیته) عروق بهبود می یابد.

سونا دردهای رماتیسمی را تسکین می دهد و لازم است دست کم یک بار در هفته به سونا رفت.

گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر:سونا درمانی باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن از جمله ریشه موها شده و خاصیت ارتجاعی رگ ها را افزایش می دهد.

 آرامش اعصاب و ریلکس بودن، گام اول در درمان تمامی بیماری هاست، سونا بدن را قادر می سازد بیشتر استراحت و خود را برای درمان و بازسازی آماده نماید. یکی از علل دخیل در ریزش مو داشتن استرس زیاد می باشد و سونا درمانی کمک شایانی به آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی می نماید. سایر مزایای سونا درمانی شامل: کاهش درد مفاصل و عضلات، کمک به بهبود بیماری های پوستی و… می باشد.

همچنین سونا با اتساع عروق خونی و افزایش گردش خون درد را تسکین می دهد.

سونای بخار بهترین درمان برای مشکلات تنفسی از قبیل:برونشیت، لارنژیت، سینوزیت و تنگی نفس می باشد. سونا موجب افزایش انعطاف پذیری مفاصل وعروق خونی بدن می شود.

 می تواند با سونا فشار خون بالا را درمان کرد و برای تسکین تنش،استرس و خستگی جسمی و روحی سونا توصیه می شود.

شل کردن عضلات و رفع گرفتگی عضلات از فواید سونا است.

 تنظیم و کنترل وزن فعلی و بهبود کیفیت خواب.

 تعریق یکی از مکانیسمهایی است که بدن توسط آن سموم و مواد زائد را از بدن دفع می کند. تعریق در سونا سبب دفع سموم:سدیم،نیکوتین، کلسترول، فلزات سنگین (کادمیوم، سرب، جیوه، روی …)، اوره و اسید لاکتیک می شود، در واقع سونا یک شیوه سمزدایی بسیار کارآمد است.

سونا با القای حالت تب مصنوعی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در مقابل هجوم ویروسها و باکتریها افزایش می دهد

فواید سونا خشک و بخار برای پوست و مو

پاکسازی پوست همچنین گردش خون مویرگی را بهبود بخشیده و ظاهری نرم و زیبا به پوست خواهد داد. عرق حاوی مواد مغذی و معدنی نیز هست که برای حفظ سطوح کلاژن پوست ضروری است تا به کند شدن روند پیری پوست کمک کند. کلاژن کمک می کند تا بافت پوست شما محکم و استوار بنظر بیاید و همچنین خطوط ریز و چین و چروک ها کاهش یابند. بعلاوه روند پیری را متوقف کرده و اجازه می دهد جوان و شاداب بمانید.

تعریق، همچنین به دفع سموم از بدن شما کمک می کند. این سموم نه تنها برای بدن شما، بلکه برای پوستتان نیز ضرر دارند. آن ها می توانند پوست شما را فاقد درخشندگی کرده و باعث شوند پوستتان بیش از حد خشک شود. به هر حال سونا می تواند به پوست شما کمک کند تا بهترین ظاهر را بدست بیاورد.

هرگاه تار مویی ریخته می شود ریشه آن تا مدتی زنده می ماند، اما با گذشت زمان ضعیف و در نهایت از بین می رود، از طرف دیگر با گذشت زمان چربی و سایر مواد باعث بسته شدن منفذ پوست شده و رویش مجدد مو را دشوار می کند. تعرق هنگام سونا کمک به دفع چربی های انباشته شده در زیر پوست و همچنین کمک به باز شدن مجدد منافذ پوست می نماید. (این مطلب به هیچ به عنوان به این معنا نیست که افراط در سونا درمانی و  یا سونا درمانی به تنهایی باعث رویش مجدد موها می گردد).

همچنین سونا درمانی برای کسانی که دارای پوستی چرب، جوش و آکنه می باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 WooCommerce Floating Cart

No products in the cart.

X